SEO copywriting: kudy vede cesta na vrchol Googlu

Obsah

Naučte se využívat AI v copywritingu

Podívejte se, kdy má smysl využít v copywritingu umělou inteligenci, kdy se jí vyhnout a na co si dát pozor. Prozradím vám to ve svém e-booku. Stáhněte si ho zdarma!

Celkem pravidelně se setkávám s jedním typem poptávek. Zní zhruba takto: „Potřebuji, abyste mě dostal na první stránku v Googlu.“ Jenže něco takového vám žádný soudný copywriter sám o sobě nezaručí. Díky SEO copywritingu vám s tím ale může hodně pomoct.

Proč vás samotný SEO copywriting na špičku Googlu nevystřelí? Jednoduše proto, že to není žádný Arabelin kouzelný prsten ani poklad střežený strážci svatého Googlu.

Jak potěšit Google (i návštěvníky)

Umístění ve vyhledávačích závisí na spoustě podmínek. A copywriter neovlivní zdaleka všechny. Ať už je to například:

  • rychlost načítání stránek,
  • responzivita webu
  • nebo jeho autorita.

Google totiž zvýhodňuje stránky, které se rychle načtou. A které se bez problémů zobrazí na mobilních zařízeních (mimochodem právě zobrazení v mobilu či tabletu je od roku 2020 pro Google důležitější než desktopová verze webu).

Pokud tedy máte pomalé stránky, které se nedají v telefonu přečíst, ani sebelepší copywriter vás na první stránku Googlu nedostane.

A co autorita webu? Tenhle ukazatel od společnosti MOZ odhaduje, jaká je autorita vašeho webu z pohledu Googlu. Závisí zejména na tom, kolik zpětných odkazů vede na váš web z jiných serverů. Ideálně z co nejlépe hodnocených.

S měřením autority stránek vám pomůže MozBar od americké společnosti MOZ, která se specializuje na SEO. Takhle vypadají data z její hlavní stránky. PA znamená Page Authority (autorita dané stránky), DA pak Domain Authority (autorita domény). V podrobnějších informacích pak najdete například i rychlost načítání.

Se zvýšením autority webu už vám copywriter pomoct může.

Jak?

Například tvorbou linkbuildingových článků na jiné servery. A hlavně přípravou unikátního obsahu přímo na váš web. Tedy takového, na který budou jiné servery rády odkazovat.

Důležitá je přitom i historie webu. Pokud jste si založili nové stránky, určitě nebudou mít takovou autoritu jako 10 let starý server.

A co tedy ten SEO copywriting?

Postupně se dostáváme ke copywritingu. A také k SEO copywritingu. Ten totiž zdaleka není jen o klíčových slovech – i když to může na první pohled vypadat.

A co to vlastně SEO copywriting je? Zjednodušeně řečeno je to tvorba obsahu, který se líbí internetovým vyhledávačům. A který se objeví, když do vyhledávání zadáte určitý pojem (ano, právě ta klíčová slova).

Jenže aby se text líbil vyhledávačům, musí se líbit hlavně lidem.

Pokud si lidé nebudou číst váš obsah, nebudou mít důvod zůstat na vašich stránkách. A žádná klíčová slova vám nepomůžou.

SEO copywriting je tedy vlastně „jen“ tvorba kvalitního obsahu, u kterého myslíte i na klíčová slova.

Dejte čtenářům, co chtějí (a hledají)

Jak ale kvalitní obsah vypadá?

V první řadě je relevantní. Nabízí tedy lidem odpovědi na otázky, které mají v hlavě, když zadají do Googlu konkrétní výraz.

Čím víc potřebných informací přitom návštěvník na stránce najde, tím déle se tam zdrží. Díky tomu roste šance, že si u vás nakonec požadované zboží nebo službu objedná.

A co je hlavní, pro Google to znamená, že je váš web opravdu užitečný. A že by se tedy měl ve vyhledávání objevovat na dobrých pozicích.

Aby byl obsah relevantní a užitečný, musí návštěvníkovi nabídnout všechny potřebné informace. Například u článku o nápoji Pinky, který jsme připravili pro Akunu, nesmí chybět, komu je určený, jaké látky obsahuje a jak dětem pomůže.

Neznamená to ale, že musíte návštěvníky zahltit nepodstatnými podrobnostmi.

To rozhodně ne.

V takovém případě totiž riskujete, že se v záplavě nepotřebných informací ztratí. A že raději odejdete jinam.

Nejen, že tím nahrajete konkurenci, ale ještě zvýšíte svůj bounce rate (tedy míru opuštění stránky). Také tento faktor přitom bere Google v úvahu při určování pořadí výsledků.

Vyšší bounce rate tedy může zhoršit vaše postavení ve vyhledávání.

Zvažte proto dobře, jaké informace návštěvníky zajímají.

Mimochodem, pokud chcete udržet návštěvníka na svém webu co nejdéle, nezapomeňte, že tomu musíte přizpůsobit i tonalitu textů a dalšího obsahu. Způsob, jakým k návštěvníkovi mluvíte, musí odpovídat jazyku, který vaše cílová skupina čeká a který používá.

Zároveň se nesmí lišit od stylu, jakým komunikujete naživo, v e-mailech nebo po telefonu. Ať zákazník při návštěvě vaší pobočky či kanceláře nezjistí, že místo uvolněného bikera (kterého podle webu čekal) mluví s „bankovním úředníkem“. Nebo naopak.

A jak má komunikace k zákazníkovi vypadat a z čeho byste měli vycházet, jsme rozebrali v našem článku o správných popiscích produktů.

SEO copywriting a klíčová slova

A teď už k těm klíčovým slovům. Stále platí, že v SEO copywritingu mají své místo. Zapomeňte ale na zastaralé poučky, že musí v daném textu mít alespoň X %.

To už dávno není pravda!

Pokud chcete, aby váš obsah opravdu fungoval, zacházejte s nimi rozumně. Pokud jimi text přecpete, bude vypadat uměle.

A Google to pozná.

Což se samozřejmě projeví na hodnocení (a pozici) stránky.

Nehledě na to, že takový text bude pro spoustu lidí prakticky nečitelný. Tím pádem poroste bounce rate. A to vaši pozici ještě zhorší.

Nebojte se synonym!

Samozřejmě to neznamená, že máte na klíčová slova úplně zapomenout. Ideální je, když se objeví v:

  • meta titulku (meta title),
  • meta popisku (meta description),
  • hlavním nadpisu (H1),
  • podnadpisech (H2, H3 atd.)
  • názvech obrázků i jejich alternativních textech (alt)
  • i v samotném těle článku.

Nebojte se ale, že už tím text přehltíte. Meta popisek, název obrázku ani jeho alt čtenář na stránce běžně nevidí. Klíčová slova tedy vnímá hlavně z nadpisu, podnadpisu a textu stránky nebo článku.

A kolikrát by se měly klíčové výrazy v textu objevit? Přesně tolikrát, aby text působil přirozeně. Často stačí, když dané slovo nebo obrat zmíníte jen dvakrát či třikrát.

A to včetně podnadpisů, do kterých jdou i složitější výrazy poměrně přirozeně zakomponovat.

Záleží to ale také na konkrétních klíčových slovech či obratech. Zatímco některé působí přirozeně i při častějším opakování, u jiných čtenář pozdvihne obočí, i když je uvidí třikrát na celé stránce.

Nebojte se proto používat synonyma. Google z nich umí pochopit, o čem je v textu řeč. A dokáže tak obsah přiřadit ke vhodným klíčovým slovům.

Poznáte pseudospecialisty?

Přestože je minimální hustota klíčových slov dávno překonaným parametrem, stále potkáte SEO specialisty, kteří vám jich na každou stránku budou vnucovat třeba 20. Pryč od nich!

Zvlášť, když před sebou máte spojení typu: „okenní parapety vnitřní cena“. Jeho neustálé opakování v textu asi moc přirozeně působit nebude.

Proto si tedy na podobné „odborníky“ dejte raději pozor. A spolehněte se na specialisty a copíky, kteří SEO copywritingu rozumí (mimochodem, pár takových najdete i mezi copywritery z Copy jako Brno ?).

A nezapomínejte, že vaše umístění ve vyhledávačích nezávisí jen na kvalitním obsahu, ale i na dalších faktorech. Pokud tedy máte nový web, na který nikdo neodkazuje, nečekejte, že se do týdne objevíte v TOP 10 na Googlu.

S poctivou prací a trochou trpělivosti se ale můžete dostat i na ty nejvyšší příčky (jako se nám to daří třeba při spolupráci se serverem banky.cz).

Díky SEO copywritingu i kvalitnímu webu se nám podařilo dostat server banky.cz na 4. místo ve vyhledávání Googlu na výraz hypotéka. V TOP 10 vyhledávání je to jediný zprostředkovatelský server. Ostatní příčky obsadily jen banky.
Nohy, před kterými je na asfaltu nápis křídou Quo vadis?
Quo vadis, SEO?
Summary Nemyslí SEO specialisté až příliš na interní prolinkování a okamžitý posun v SERPu a nezapomínají přitom na čtenáře? V článcích, které zadávají se totiž objevují povinné odkazy vedoucí na…
Logo Copy jako Brno
Jak využít AI v copywritingu
Zajímá vás, jak při tvorbě textů využít AI a na co si dát pozor? Stáhněte si e-book zdarma!

Copyright © 2025 Jan Němec – Copy jako Brno | Cookies | Osobní údaje | Realizace: Tomáš Fabián