Copy a marketingový slovník: Víte, co je CTR, long-tail nebo SERP?

Obsah

Naučte se využívat AI v copywritingu

Podívejte se, kdy má smysl využít v copywritingu umělou inteligenci, kdy se jí vyhnout a na co si dát pozor. Prozradím vám to ve svém e-booku. Stáhněte si ho zdarma!

„A do meta titlu a há jedničky dej long-tail z klíčovky.” I tak může vypadat jednoduchý pokyn pro copywritera. Že nevíte, co přesně znamená? Nevadí, právě proto je tu náš copy a marketingový slovník

A

A/B testování

Máte na výběr dvě cesty a přemýšlíte, kterou se vydat? Snadná pomoc – zkuste A/B testování. Je to výborný způsob, jak najít nejlepší call to action, nejvhodnější barvu i tvar tlačítek nebo jak ukázat, že pasiva vážně nefungují.

Pro tento test připravíte dvě verze verze stránky či třeba newsletteru, které se mírně liší. Například tvarem tlačítka nebo předmětem e-mailu.

Poté stačí jednotlivé verze rozeslat na dvě stejné skupiny uživatelů a sledovat, která varianta si vede lépe. Podle výsledků můžete obsah postupně vylaďovat, aby bylo vše co nejefektivnější.

Jen pamatujte, že varianta A a varianta B se musí lišit jen v jedné zkoumané věci. Pokud upravíte víc faktorů, může to výsledky testování dost výrazně zkreslit.

alternativní popisek obrázku (ALT)

Alternativní popisek obrázku (někdy se mu říká jen ALT) je zapeklitá věc. Na stránce ho obvykle nevidíte, a přitom může být opravdu důležitý. Poskytuje totiž informace lidem se zrakovým postižením, kteří využívají čtečku obrazovky.

A také internetovým vyhledávačům.

Nabízí vám tak zajímavý prostor pro využití klíčových slov. Ovšem pozor, neznamená to, že ho jimi naládujete „až po střechu”. Pokud se Googlu zdá, že ALT nedává smysl, radši ho nevyužije.

analýza klíčových slov

Chcete v internetových vyhledávačích předběhnout konkurenci? Pak se neobejdete bez analýzy klíčových slov neboli „klíčovky“.

Prozradí vám, které výrazy související s vašimi produkty a službami lidé nejčastěji hledají. A také, kde má váš web slabiny a v čem vás předčí konkurence.

Díky tomu víte, na co se (spolu s copywriterem) zaměřit. A můžete bourat, stavět, rekonstruovat a leštit. Podle toho, co váš web potřebuje.

anchor text

Spojení anchor text zní možná pro laiky trochu tajemně, skrývá se pod ním ale něco, co všichni známe. Je to podtržený odkaz v textu.

Pro vás je důležitý hlavně proto, že je to jeden z parametrů SEO a může tak zlepšit vaši pozici ve vyhledávačích.

Proto je také důležité, aby v něm bylo vždy relevantní a konkrétní spojení.

Pokud tedy chcete odkázat například na článek o lovu štik, určitě vám nepomůže, když napíšete „Víc informací najdete zde“. Když ale místo toho dáte „Víc informací najdete v našem článku o lovu štik“, Google si slastně zamlaská.

automatické e-maily (trigger e-maily)

Zatímco naši rodiče chodili do automatu na svačiny, dnes už za nás dokážou automaty posílat i poštu. Alespoň tu elektronickou.

Automatické nebo také trigger e-maily jsou totiž e-maily, která mailingový systém odešle, jakmile návštěvník webu udělá předem definovanou akci. Může to být třeba nákup v e-shopu, stažení trial verze programu nebo registrace do kurzu.

Tyto e-maily klienta provedou produktem, snaží se ho motivovat k dokončení koupě nebo mu například nabídnou související služby.

autorita domény

Snad každý chce být pro někoho autoritou. A platí to i pro weby. Jak ji u nich změřit? Pomůže vám s tím autorita domény, tedy hodnocení vyvinuté společností MOZ, které předpovídá, jak si váš web povede v SERPu (tedy na stránce s výsledky vyhledávání).

Vychází přitom z historie webu, externích a interních odkazů a dalších faktorů.

Vzhledem k tomu, že nejde o technologii Googlu, sama o sobě neurčuje vaše postavení ve vyhledávání. Dokáže ale určit, jak Google váš web hodnotí.

Čím vyšší je autorita domény na škále od 1 do 100, tím větší jsou jeho šance, že se při vyhledávání objeví mezi nejlepšími výsledky.

Lišta od společnosti MOZ, která ukazuje autoritu webu.
Tak vypadá hodnocení autority LinkedInu zobrazené pomocí nástroje MozBar od společnosti MOZ.

autorita stránky

Kromě firem, lidí a webů si svou autoritu budují i jednotlivé stránky. Také autorita stránky je ukazatel vyvinutý společností MOZ. Předpovídá umístění konkrétní stránky ve vyhledávání a vychází přitom z její historie, aktualizací, zpětných odkazů a dalších faktorů.

Podle nich pak stránce přidělí hodnocení od 1 do 100. Čím vyšší skóre stránka má, tím vyšší je její autorita. A tím pádem má i větší šanci umístit se na špičce vyhledávání.

B

B2B marketing

Skrýt v sobě nejmíň dvě firmy. Přesně to umí spojení B2B – tedy zkratka anglického výrazu business to business. Vyčtete z ní, že odběratelem zboží či služeb je firma, která dodané produkty přeprodává. Nebo je využije jako součást svých produktů a služeb.

Do B2B segmentu tak spadají například:

  • výrobci brzdových destiček,
  • IPS panelů do monitorů,
  • společnosti vyvíjející mobilní aplikace
  • nebo pěstitelé chmele.

Protože firma v tomto případě neoslovuje koncového zákazníka, ale jinou firmu, musí tomu přizpůsobit i svou komunikaci ke klientům – tedy B2B marketing. Většinou tedy bývá konzervativnější a místo důrazu na emoce pracuje hlavně s racionálními argumenty.

Musí totiž o nákupu přesvědčit obchodní zástupce a manažery

B2B copywriting

Asi vás nepřekvapí, že B2B copywriting je součástí B2B marketingu. A mluví tedy hlavně k firmám a jejich představitelům. Zejména k:

  • ředitelům,
  • manažerům
  • nebo obchodním zástupcům.

Tomu odpovídá i stavba textu. Může být odbornější a obsahovat racionální argumenty. Naopak není potřeba působit tolik na emoce.

Určitě to ale neznamená, že texty musí vypadat jako z diplomové práce.

I když se to možná nezdá, i ředitel společnosti je normální člověk. A s největší pravděpodobností ho nebaví suché úřednické texty. Raději si přečte jasný článek, ve kterém najde všechny potřebné informace.

B2C marketing

B2C marketing zná prakticky každý. Je to totiž marketing zaměřený na koncové zákazníky (zkratka B2C znamená business to customer), a tomu odpovídá i způsob a styl komunikace.

Typickým příkladem B2C marketingu jsou například televizní reklamy, billboardy nebo reklamy na internetu.

B2C copywriting

Hravější, emocionálnější a hlavně pestřejší. Takový je B2C copywriting. Je totiž součástí B2C marketingu, který mluví ke koncovým zákazníkům. A u něj musí pracovat s nejrůznějšími cílovými skupinami.

Copywriter proto vždy potřebuje co nejpřesněji poznat danou „cílovku“, její problémy a potřeby. A tomu pak přizpůsobit texty.

Pokud chcete zapracovat na SEO, bez backlinků se neobejdete. Backlink je totiž odkaz, který vede na vaši stránku z jiného webu.

Proč by vás měly backlinky zajímat?

Protože pro Google jsou jedním z hlavních znaků, že je na vaší stránce obsah, který lidi zajímá. A že by vás proto mohl ve vyhledávání posunout výš.

Důležité přitom je nejen to, kolik backlinků na vás odkazuje (naopak to může být kontraproduktivní, pokud si backlinky koupíte na některém PR webu), ale hlavně z jakého jsou zdroje. Čím je silnější, tím lépe pro vás.

S trochou nadsázky se dá říct, že kdo neviděl banner, jako by nebyl. Banner je totiž jeden ze základních typů internetové reklamy.

Obvykle má obdélníkový nebo čtvercový tvar a může na něm být statický obrázek i animace. Součástí bývá také jednoduchý a fungující text.

Nevýhodou je, že stále víc lidí používá různé aplikace na blokování reklamy, které zobrazování bannerů často zablokují. Navíc musíte při jejich tvorbě počítat s takzvanou bannerovou slepotou.

Ukázka banneru.
Typický banner vypadá třeba takhle.

bannerová slepota

Spolu s tím, jak na internetu přibývalo reklamních bannerů, rozšiřovala se také bannerová slepota. Tedy schopnost bannery podvědomě ignorovat.

Lidé si totiž postupem času na tyto reklamy tak zvykli, že se je naučili nevnímat. A začali ignorovat místa, kde bývají bannery nejčastěji.

Pomohl tomu i fakt, že si zpočátku nikdo příliš nelámal hlavu se zacílením.

bounce rate

Jedna z nejpřeceňovanějších metrik. I to je bounce rate (neboli míra okamžitého opuštění stránky).

Tato metrika říká, kolik procent lidí odešlo z vašeho webu, aniž by na cokoliv klikli nebo přešli na jinou stránku. Google tím pádem nepozná, kolik času návštěvník na vaší stránce strávil. A v Google Analytics takovou návštěvu vyhodnotí jako okamžité opuštění stránky.

Ovšem pozor, nemusí to být vždy špatně. Může to znamenat, že čtenář na stránce našel všechny potřebné informace.

Přesto raději bounce rate u jednotlivých stránek sledujte. Můžete tak odhalit skryté neduhy svého webu.

C

call to action (CTA)

Chtělo by se zvolat, že bez CTA není marketingu. Call to action (CTA) neboli výzva k akci by totiž měla být součástí každého marketingového textu.

Čtenáři říká, co má udělat. Ať už je to nákup tenisek, objednání na masáž nebo přihlášení k newsletteru.

cílová skupina

Pokud chcete, aby byl váš marketing účinný, musíte si jasně definovat cílovou skupinu – tedy jaké lidi chcete oslovit.

Nezapomeňte, že už dávno neplatí, že „vaše cílovka jsou všichni“ (i když si to někteří lidé pořád myslí).

Bylo by to podobné, jako byste vyrazili na hon a stříleli na vše, co se pohne. Možná tu a tam trefíte nějakého zajíce, trofej z dvanácteráka si ale domů nepřivezete.

Čím lépe tedy cílovou skupinu definujete, tím efektivnější váš marketing bude.

A podle čeho ji můžete definovat? Například podle:

  • věku,
  • příjmu,
  • vzdělání,
  • koníčků,
  • lokality…

clickbait

Vsadím se, že s clickbaitem jste se už určitě setkali. I když to možná netušíte.

Clickbaitové titulky jsou přehnané, bulvární a často zavádějící. A to všechno proto, aby si na ně čtenář kliknul a otevřel danou stránku. I když tam třeba vůbec nenajde informace, které hledá a web zase rychle opustí.

Přesto se díky tomu zvýší návštěvnost webu. A pomůže například zvýšit příjmy z reklam.

Zdá se vám to lákavé? Tak nezapomeňte, že když čtenáři nenajdou hledané či slibované informace, web opustí a dost možná se už nikdy nevrátí.

Můžete se tak připravit o potenciální klienty. Proto buďte opatrní.

A pokud bulvární titulky používáte, myslete na to, že čtenáři musíte slibované informace opravdu dát.

Ukázka clickbaitového titulku.
I takhle může vypadat clickbaitový titulek. Končí otázkou, která probouzí zvědavost – a láká k přečtení.

click-through rate (CTR)

Čím větší click-through rate máte, tím větší jste klikař. Pojem click-through rate totiž označuje míru prokliku. Počítá se v procentech a říká, kolik oslovených lidí si otevřelo daný odkaz. Samozřejmě platí, že čím vyšší číslo je, tím lépe pro vás (a pro vaše tržby).

Výsledná míra prokliku přitom závisí na řadě faktorů. Například na:

  • správném cílení,
  • umístění odkazu,
  • textu call to action,
  • jeho výraznosti
  • a podobně.

copyediting

Dodáte text a copywriter ho už jen doladí tak, aby byl maximálně účinný. Přesně to je copyediting.

Na první pohled to vypadá jako jednoduchá práce. Ve skutečnosti ale copyediting často zabere stejně času jako copywriting. Zachovat původní smysl a vyznění textu a zároveň do něj doplnit klíčová slova, vyladit stylistiku, přizpůsobit rozsah okolním prvkům a zajistit, aby vše maximálně fungovalo, je totiž často docela oříšek.

A mezi námi – někdy je jednodušší napsat úplně nový text.

copywriter

Pokud jste na našem webu už někdy byli, asi trochu tušíte, o co jde… Copywriter je textař. Tedy člověk, který má na starosti texty na vašem webu, blogu, newsletteru nebo třeba v masivní letákové kampani.

Musí ovládat nejen stylistiku a pravopis, ale také vědět, jak pracovat se strukturou textu, klíčovými slovy, emocemi či argumenty. A samozřejmě potřebuje dobře znát cílovou skupinu.

Prostě musí něco umět skoro z každé oblasti marketingu. Díky tomu může připravit takové texty, které na vaši cílovku zapůsobí.

copywriting

S copywritingem se setkáte skoro na každém svém internetovém kroku. Je to totiž obor, který se zabývá tvorbou marketingových textů.

A nejsou to zdaleka jen PR články, produktové popisky nebo slogany, které vidíte na PPC reklamách. Patří sem i texty na váš web, blogové články nebo například newslettery.

D

duplicitní texty (duplicity)

Možná už jste se s tím také někdy setkali. Vyhledáváte si informace a na jedné stránce se setkáte s textem, který jste před časem viděli na docela jiném webu. Přesně tak vypadají duplicity neboli duplicitní texty.

Přestože zkopírování textu možná vypadá jako skvělý způsob, jak si ulehčit práci, ve skutečnosti je to docela ošidné. A to hlavně z hlediska SEO.

I když duplicity nevedou k penalizaci stránky ve vyhledávání Googlu, jak se dřív předpokládalo, mají jiné důsledky. Pokud totiž Google najde dvě stránky se stejným textem, zobrazí pouze jednu z nich. A to takovou, která je podle něj nejvhodnější.

Často je to přitom ta původní.

F

Být nula občas není špatné. Občas je to dokonce dost dobré. Třeba v případě featured snippetu. Featured snippet je totiž „nultá“ pozice vyhledávání Googlu.

Pokud se vaše stránka dostane do featured snippetu, uvidíte ji při vyhledávání v Googlu označenou rámečkem a umístěnou před běžnými výsledky vyhledávání.

Díky tomu líp přitahuje pozornost. A proto se řada firem snaží na tuto pozici dostat.

Problém je v tom, že nikdo vám nedá zaručený recept, jak na to. Žádný takový totiž neexistuje.

Zároveň ale platí, že se ve featured snippetu většinou objevují texty, které odpovídají na dotazy typu: „Co znamená…“, „Kdo je…“, „Jak na…“ a tak dál.

Ukázka featured snippetu na Googlu.
Jak vypadá featured snippet můžete vidět na příkladu Služeb Michna.

G

Google Ads je reklamní systém Googlu a možná si ho ještě pamatujete pod původním názvem Google Adwords. Právě v tomto systému tvoříte reklamy, které se pak objeví ve vyhledávání Googlu. A taky na webech využívajících Google AdSense. Tedy službu, která webům platí právě za to, že se na nich zobrazují inzeráty z Google Ads.

Pomocí Google Ads můžete také vyhledávat klíčová slova. A proto ho milují i copywriteři.

Google Analytics

Zajímá vás, jak si váš web vede? Kolik na něj chodí návštěvníků a které stránky jsou nejoblíbenější? Přesně to vám prozradí Google Analytics.

Je to analytický nástroj, který vám dá informace o návštěvnosti webu, uživatelích a jejich chování nebo například o konverzích. Díky těmto datům snadno vyladíte jednotlivé stránky a jejich součásti – včetně textů.

Také proto je Google Analytics dlouhodobě nejvyužívanějším analytickým nástrojem na internetu, když s ním pracuje většina všech webových stránek.

Navíc má ještě jednu výhodu – potřebné informace vám dá zdarma.

H

H1 (headline)

S „há jedničkou“ se potkáte prakticky na každé stránce. H1 neboli headline je totiž jiné jméno pro nadpis stránky.

A kde se tenhle název vzal? Jednoduše prosákl do marketingového slangu z HTML zápisu stránky, ve kterém se používá.

Napsat správný headline je přitom složitější, než se může zdát. Musí být totiž takový, aby návštěvníky:

  • zaujal,
  • motivoval je projít i zbytek stránky
  • a aby vám pomohl s optimalizací obsahu pro internetové vyhledávače.

Je proto jednou z nejdůležitějších součástí každé stránky.

H2, H3 atd.

Zatímco tag H1 označuje nadpis stránky, pojmy H2, H3 a další určují konkrétní úroveň podnadpisu (mezititulku). Na každé stránce by jich mělo být několik. Pomůžou ji totiž lépe strukturovat, a text tak bude přehlednější a lákavější.

A navíc díky nim získáte prostor pro přirozené zapojení klíčových slov.

heat mapa

Je vám občas trochu horko z toho, že nevíte, jak lidé vaším webem brouzdají? Vezměte si na pomoc heat mapu. Tedy teplotní mapu, která vám pomocí barev ukáže, na co se lidé na vašich stránkách nejčastěji dívají.

A co naopak ignorují.

S jejich získáním vám pomůžou speciální nástroje, které sledují, jak lidé pohybují kurzorem myši na jednotlivých stránkách. Podle výzkumů se totiž lidé většinou soustředí právě na tu část webu, přes kterou přejíždí myší.

hustota klíčových slov

Už jste někdy viděli texty, ve kterých se pořád opakovala ta samá slova? Hrůza, že? Je to tím, že jejich tvůrci příliš tlačili na hustotu klíčových slov. Tedy na to, jak moc se budou vybraná klíčová slova na webu objevovat.

V dřevních dobách SEO totiž platilo, že víc klíčových slov = lepší umístění ve vyhledávačích. A tak vznikaly i úplně nesmyslné texty, které se sice dobře umisťovaly ve vyhledávání, ale číst se skoro nedaly.

Naštěstí se toho od té doby hodně změnilo a Google weby s vysokou hustotou klíčových slov dávno nezvýhodňuje. Důležitější je přínos textu nebo například rychlost webu.

V současnosti tak žádná optimální hustota klíčových slov neexistuje. Naopak hrozí, že když to s klíčovými slovy na stránce přeženete, Google ji penalizuje.

I

indexace webu

Indexace webu je způsob, jak dáte internetovým vyhledávačům (například Googlu) vědět o svých stránkách. Na internetu jich je totiž neuvěřitelné množství a stále přibývají nové. Je jich dokonce tolik, že ani roboti z Googlu a dalších vyhledávačů je nestíhají dost rychle procházet.

Indexací webu je ale na své stránky upozorníte. A díky tomu se objeví ve vyhledávání mnohem dřív.

internetový vyhledávač

Internetový vyhledávač zná každý, kdo si někdy něco vygooglil (nebo vyseznamoval či vybingoval). Je to totiž webová aplikace, která pomáhá s vyhledáváním informací. Zadáte do ní požadovaný výraz a vyhledávač najde výsledky, kterému dotazu nejlíp odpovídají.

Mezi nejznámější internetové vyhledávače u nás patří Google a Seznam.

Jednotlivé vyhledávače používají různé algoritmy, podle kterých určují pořadí stránek. Proto se výsledky vyhledávání u jednotlivých služeb můžou lišit.

interní linkbuilding

Interní linkbuilding je v podstatě prolinkování, které vede napříč jedním webem. V praxi to vypadá ta, že různé stránky vašeho webu na sebe navzájem odkazují – a tím posilují svou reputaci. Proto je interní linkbuilding jedním z důležitých prvků SEO.

K

klíčová slova (keywords, kw)

Umělý vánoční stromek, výhodný hypoteční úvěr, malíř pokojů Praha. Víte, co mají tyhle pojmy společného? Všechno jsou to klíčová slova – tedy výrazy, které lidé často zadávají do internetových vyhledávačů.

Pokud s nimi v textu správně pracujete, zvýšíte šanci, že se vaše stránky dostanou výš ve výsledcích vyhledávání. A tím pádem je uvidí víc lidí.

Zároveň to ale s klíčovými slovy nesmíte přehánět, jak vysvětlujeme v článku o SEO copywritingu.

Seznam klíčových slov vyhledaných pomocí služby Marketing Miner.
K vyhledání klíčových slov můžete využít řadu služeb. Takto vypadají výsledky vyhledávání získané pomocí českého nástroje Marketing Miner.

konverze

Konverze je situace, kdy můžete otevřít šampaňské! Proč? Protože pojem konverze označuje případ, kdy návštěvník vašeho webu udělá to, co chcete. Ať už je to:

  • přihlášení k newsletteru,
  • nákup zboží,
  • nebo třeba registrace do věrnostního klubu.

A čím víc máte konverzí, tím víc je i nákupů nebo registrací. A tím víc důvodů k radosti.

konverzní poměr

Určitě vás nepřekvapí, že konverzní poměr úzce souvisí s konverzemi. Možná už ale nevíte, že je to jeden z ukazatelů úspěšnosti webu.

Konverzní poměr totiž ukazuje poměr mezi počtem návštěv na webu a počtem konverzí. Logicky přitom platí, že čím vyšší konverzní poměr, tím lépe.

Když má ale váš web vysokou návštěvnost a málo konverzí, je pravděpodobně něco špatně. Například slabé copy, nepřehledná grafika nebo rychlost webu.

L

landing page (LP)

Landing page (česky také cílová nebo přistávací stránka) je speciální stránka, na kterou cíleně přivádíte uživatele pomocí reklam nebo například newsletteru.

Někdy to bývá konkrétní produktová stránka na vašem webu, často je ale lepší vytvořit úplně novou stránku. Platí to zejména u různých akcí a speciálních nabídek.

Díky takovéto landing page lépe vypíchnete aktuální výhody a co nejrychleji přivedete návštěvníky ke konverzi. Ať už je cílem nákup zboží nebo služeb, přihlášení k newsletteru, nebo stažení e-booku.

linkbuilding

Linkbuilding, neboli získávání zpětných odkazů, je jedním z oblíbených způsobů, jak zlepšit svou pozici ve vyhledávání. Při linkbuildingu totiž tvoříte články (případně diskuzní příspěvky) na jiné weby a odkazujete z nich na ten svůj.

Díky odkazům z jiných serverů vyhledávače vědí, že je na vaší stránce užitečný obsah. A to zvyšuje reputaci vašeho webu.

Tedy většinou…

Záleží totiž na tom, z jakých serverů na svůj web odkazujete. Ideální jsou kvalitní a renomované weby. Pokud k vám ale povedou stovky odkazů z pochybných serverů, může vám to naopak ublížit.

Linkbuilding bývá také interní. Při něm na sebe vzájemně odkazují jednotlivé stránky na vašem webu.

long-tail spojení

Klíčová slova už znáte. A určitě alespoň tušíte, že některá z nich mohou být trochu delší a specifičtější. Jako třeba „pokládka terasové dlažby na terče České Budějovice“. Právě takovým výrazům se říká long-taily nebo long-tailová spojení.

Oproti většině hledaných výrazů jsou tato klíčová slova mnohem konkrétnější. Díky tomu je u nich menší konkurence. Pokud tedy optimalizujete stránku na některý z long-tailových výrazů, snadněji se u něj dostanete na přední místa vyhledávání.

Zároveň ale platí, že tyto výrazy hledá méně lidí. Musíte proto najít takové long-taily, na které se opravdu vyplatí cílit.

M

metadata

Víte, že váš web je plný metadat? Metadata jsou totiž speciální zápisy ve zdrojovém kódu, které dávají vyhledávačům informace o vašem webu.

Většinu z nich běžní uživatelé nevidí, ale jsou i takové, které se objevují ve výsledcích vyhledávání. Konkrétně:

  • meta titulek (meta title)
  • a meta popisek (meta description).

Díky nim lidi přesvědčíte, aby si vybrali právě váš web.

meta description

Každý, kdo někdy vyhledával na Googlu nebo třeba na Seznamu, tenhle prvek určitě zná. Meta description neboli meta popisek je totiž text, který se objevuje ve výsledcích vyhledávání pod adresou stránky a meta titulkem.

Říká, co lidé na vaší stránce najdou. A i když nemá přímý vliv na SEO, můžete díky němu přesvědčit uživatele, aby navštívil právě na vaši stránku.

Jeho délka je omezená na 920 pixelů – to je přibližně 160 znaků i s mezerami.

meta title

Stejně jako meta description taky meta title (meta titulek) vidíte ve výsledcích vyhledávání. Je to totiž název vaší stránky a objevuje se hned nad popiskem.

Je to ta nejvýraznější věc, kterou lidé na první pohled zaznamenají. A proto je důležité, aby přitáhl jejich pohled a ujistil je, že na dané stránce najdou to, co hledají.

Díky využití klíčových slov vám navíc pomůže i se SEO.

A jakmile si lidé na váš odkaz kliknou, uvidí meta titulek v názvu dané záložky internetového prohlížeče.

Také délka meta titulku je omezená, a to na 580 pixelů – tedy okolo 60 znaků.

Ukázka meta titulku a meta popisku z výsledků vyhledávání v Googlu.
Ukázka z vyhledávání v Googlu. Pod ikonou a adresou stránky vidíte vždy meta title (meta titulek) a pod ním meta description (meta popisek).

microsite

Už se vám někdy stalo, že jste přišli na web, který byl opravdu malý? A celý se věnoval třeba jen jednomu jedinému produktu nebo speciální akci (například soutěži)? Tak to jste s největší pravděpodobností navštívili microsite.

Microsite je totiž menší web, který slouží jako doplněk vašeho hlavního webu. Často má dokonce jen jednu stránku.

Firmy ho využívají ve chvíli, kdy potřebují danou službu, produkt nebo akci prezentovat jinde než na svém webu. Třeba proto, že chtějí použít jiný styl komunikace.

N

newslettery

Newslettery dostává snad každý z nás. Jsou to totiž hromadné e-maily, které obchody, firmy nebo třeba neziskové organizace rozesílají lidem přihlášeným k odběru. Ať už jsou to klienti, obchodní partneři, nebo jen jejich fanoušci.

V newsletterech můžete adresátům nabídnout své produkty, představit novinky ve firmě nebo třeba informovat o nových trendech v oboru (a budovat tak svou pozici odborníka). Nezapomeňte ale, že lidé musí s odběrem newsletterů souhlasit.

A také jim musíte dát možnost, aby se z odběru kdykoliv odhlásili.

normostrana (NS)

Jestli už jste někdy sháněli copywriting nebo korekturu textů, možná jste se setkali s cenou za normostranu. Přesně tak totiž někteří copywriteři a korektoři naceňují svou práci. S pomocí normostran totiž lépe určí objem práce – a tím pádem i výslednou cenu.

A co přesně tenhle pojem znamená? Normostrana (někdy také zkráceně NS) je standardizovaná délka textu, která je 1 800 znaků včetně mezer.

Ovšem pozor – takový rozsah platí jen v České republice. V jiných zemích se může lišit.

A pokud patříte mezi copywritery a zvažujete, že budete svou práci účtovat právě podle normostran, nezapomeňte, že to má své výhody i nevýhody. Podrobněji se o nich zmiňujeme v článku Hodinovka vs. normostrana aneb jak určit cenu za copywriting).

O

obsahový marketing

Články, videa, příspěvky na sociální sítě, ale také texty a obrázky na vašem webu. To všechno je obsah. A tomu všemu se věnuje obsahový marketing (nebo také anglicky content marketing). Jeho podstatou je totiž tvorba a distribuce různých typů obsahu.

Pomocí obsahu přitom propagujete nejen své služby, ale i svou pověst. Vhodnými články, videi nebo infografikami posílíte svou pozici odborníka a důvěryhodného partnera.

Navíc je to jeden ze základů SEO – pomůže vám tedy k lepším pozicím v internetovém vyhledávání. A přivede vám víc návštěvníků a nových klientů.

Jen pamatujte, že obsah musí být pro čtenáře zajímavý a užitečný. Proto musíte nejdřív dobře poznat svou cílovou skupinu a zjistit, co ji zajímá.

obsahová strategie

Obsahový marketing neznamená jen chrlit desítky článků a videí. Aby obsah opravdu fungoval, musíte vědět, ke komu a jak chcete mluvit. A s tím vám (mimo jiné) pomůže obsahová strategie.

Jsou v ní jasně stanovené:

  • cílové skupiny,
  • komunikační kanály,
  • tonalita
  • nebo tematické okruhy, kterým se budete věnovat.

To všechno musí vycházet z potřeb vašich klientů.

A jak je poznat? Jak jinak než z rozhovorů s klienty.

Počítejte ale s tím, že jejich sběr a zpracování zabere spoustu hodin. Proto bývá obsahová strategie poměrně drahá.

Zato však výrazně zefektivní tvorbu obsahu, a pomůže tak získávat nové (a hlavně věrné) zákazníky.

open rate (OR)

Otevřel to vůbec někdo, nebo neotevřel? Možná si nad každým e-mailem taky takhle lámete hlavu. Odpověď vám dá open rate.

Open rate (česky míra otevření) totiž říká, kolik procent z odeslaných e-mailů lidé opravdu otevřeli. Je to tedy jedna ze základních metrik u e-mail marketingu. Potřebujete ji sledovat zejména u newsletterů, akčních nabídek nebo automatických e-mailů.

V kombinaci s A/B testováním vám navíc pomůže najít například nejlepší čas pro odesílání e-mailů nebo odhalit, jaký typ předmětu u adresátů nejvíc zabírá.

Kromě open rate u e-mailů sledujte také click through rate (CTR). Tahle metrika vám zase prozradí, kolik lidí v daném e-mailu kliklo na některý z odkazů.

S pomocí open rate, click through rate a A/B testování tak své e-maily postupně vyladíte téměř k dokonalosti.

P

persony

Víte, komu svůj produkt nebo služby prodáváte? A tedy pro koho píšete svůj blog nebo texty na web? Ne? Tak to děláte chybu. Pokud nevíte, ke komu mluvíte, nemůžete tvořit fungující texty. Rozhodně ne dlouhodobě.

A proto byste měli mít persony.

Persony totiž definují typického zástupce pro každou vaši cílovou skupinu. Čím přesněji je přitom popíšete, tím jednodušší je pak tvorba obsahu. Od hledání témat po tonalitu.

A jak taková persona vypadá? Třeba:

Pepa Novák, 35 let, vysokoškolský profesor v oboru biomechanika, ženatý, 8 dětí, práce ho baví, rád sleduje novinky z oboru. Když má volnou chvíli, odpočívá na výletech s dětmi, skládáním puzzle a chytáním tornád.

Pro takovou personu je pak radost tvořit obsah, co říkáte?

PR článek

Přemýšlíte, jak získat zpětné odkazy na svůj web? A zkoušeli jste už PR články?

PR článek je totiž v on-line marketingu jedním z typických prostředků linkbuildingu. Není to nic jiného než článek o vaší firmě či produktech, který umístíte na jiný server. A ve kterém čtenáři najdou odkazy vedoucí na váš web.

A odkazy, které k vám vedou web z jiných serverů, chcete – posilují totiž autoritu vašeho webu. A pomáhají vám se SEO.

Tedy alespoň teoreticky.

Ve skutečnosti je to složitější.

Řada serverů totiž staví svou existenci právě na PR článcích. A na tom, že si můžete koupit prostor, ze kterého povede odkaz na váš web.

Takové servery ale Google nemá zrovna v lásce. A odkazy, které vedou z takových serverů můžou mít zápornou hodnotu. Pokud tedy povedou na váš web, jeho autoritu spíš sníží. Proto se podobným serverům raději vyhýbejte.

Ukázka PR článku z webu tzbinfo.cz.
U PR článku většinou najde informaci, že jde o komerční nebo firemní sdělení. Jako v případě webu tzbinfo.cz.

R

responzivní web

Ať otočíte telefon jakkoliv, web vypadá dobře. A dokonce je perfektní i na notebooku nebo 30” monitoru. Důvod je jednoduchý – máte před sebou responzivní web.

Responzivní web se dokáže přizpůsobit každému zařízení, na kterém si ho prohlížíte. Správně se tak zobrazí na velkém monitoru, na telefonu i na tabletu. Díky tomu návštěvníci vše dobře vidí a snadno nakoupí nebo si třeba zarezervují pokoj ve vašem hotelu.

Responzivita je navíc důležitá i z hlediska SEO. Google zvýhodňuje weby, které se správně zobrazují na mobilních zařízeních. Dokonce razí heslo: „mobile first!

Proto na to při plánování nového webu nezapomínejte.

S

SEO

Chcete být na první stránce Googlu nebo Seznamu? Tak to potřebujete zapracovat na SEO.

A co tenhle pojem znamená?

SEO je zkratka pojmu search engine optimization – tedy optimalizace pro internetové vyhledávače.

Zahrnuje postupy, které vám pomůžou, aby se web na konkrétní klíčová slova objevoval co nejvýš mezi výsledky vyhledávání. Najdete mezi nimi například analýzu klíčových slov nebo SEO copywriting.

SEO copywriting

Potřebujete vytvořit texty, které se budou dobře umisťovat v internetových vyhledávačích? Pomůže vám SEO copywriting.

V minulosti byl přitom spojený se „zaplevelením“ článků klíčovými slovy. A v jednom odstavci jste třeba sedmkrát mohli vidět pojmy jako: naše kožené boty, nejlepší kožené boty, kvalitní kožené boty, kožené boty z kůže a podobně.

Takové texty sice pobaví, ale jsou naprosto nepřirozené a nečitelné. A kolik kožených bot opravdu prodaly, je také otázka…

V současnosti je naštěstí situace jiná a podmínky SEO copywritingu by měl splnit každý dobrý text.

A jaké ty podmínky jsou?

V první řadě musíte tvořit kvalitní a užitečný obsah, který čtenáře zaujme a dá mu informace, které hledá. A který mu nabídne víc než vaše konkurence.

K tomu pak už jen stačí přidat hrstku klíčových slov. Podrobněji o tom píšeme v našem článku o SEO copywritingu.

SEO specialista

Nejlepší pomoc se SEO najdete v Copy ja… u SEO specialisty.

SEO specialista je totiž odborník, který se věnuje optimalizaci stránek pro internetové vyhledávače (SEO). Dokáže najít slabé stránky vašeho webu, možnosti, jak předstihnout konkurenci nebo připravit analýzu klíčových slov.

A vy pak můžete tvořit relevantní obsah, který k vám přivede nové čtenáře, klienty a uživatele.

SERP

SERP určitě znáte. Je to zkratka anglického spojení search engine result page – tedy stránka, na které jsou výsledky vyhledávání.

Jinak řečeno je to stránka, kterou vidíte, když vyhledáváte na Googlu nebo třeba na Seznamu.

servisní texty

I texty někdy potřebují do servisu… Servisní texty jsou ale přece jen něco jiného. Jsou to krátké texty (mikrotexty), které se objevují v různých částech webu a dávají návštěvníkům servisní informace.

Například o přesměrování na platební bránu nebo o odeslání nového hesla uživateli.

U

UX (user experience)

Další magická zkratka, která je důležitá pro úspěch vašeho webu. I tak se můžete dívat na UX.

UX (neboli user experience) je soubor technik a postupů, které pomáhají vytvořit co nejlepší web z pohledu uživatelů. Tedy takový, kde se každý návštěvník:

  • cítí příjemně;
  • snadno se orientuje;
  • vždy ví, co má dělat;
  • a dobře se mu s ním pracuje.

Svou troškou k tomu přispívá i copywriting – například strukturováním textu.UX se ale samozřejmě netýká jen webu. Setkáte se s ním prakticky u každé služby nebo produktu. Ať už je to vývoj mobilních aplikací nebo navrhování nábytku.

Nohy, před kterými je na asfaltu nápis křídou Quo vadis?
Quo vadis, SEO?
Summary Nemyslí SEO specialisté až příliš na interní prolinkování a okamžitý posun v SERPu a nezapomínají přitom na čtenáře? V článcích, které zadávají se totiž objevují povinné odkazy vedoucí na…
Logo Copy jako Brno
Jak využít AI v copywritingu
Zajímá vás, jak při tvorbě textů využít AI a na co si dát pozor? Stáhněte si e-book zdarma!

Copyright © 2025 Jan Němec – Copy jako Brno | Cookies | Osobní údaje | Realizace: Tomáš Fabián